چگونه نقشه ایران و راهنمای صوتی مسیریاب نوکیا را روی گوشی خود نصب کنیم؟

چند وقت پیش خبر دار شدم که نوکیا نقشه ایران رو هم به برنامه Nokia Maps اضافه کرده. من هم سری به سایت فارسی نوکیا زدم تا شاید نقشه رو برای دانلود گذاشته باشن ، ولی نوشته بود برای فعال کردن نقشه ها به یکی از فروشگاه هایی که نام برده بود مراجعه کنیم؛ از اونجایی که انرژی مورد نیاز برای انجام این کار موجود نبود بی خیال شدم. بعدش هم که نوکیا امکانات مسیریابی و راهنمای صوتی رو رایگان کرد و موندم چیکار کنم که میلاد آموزشی در این رابطه نوشت(پیشنهاد می کنم بخونید)؛ ولی برنامه ای که گذاشته بود روی گوشی من نصب نشد و این باعث شد برم دنبالش و آموزشی بنویسم که فراگیرتر باشه. در ادامه ، راه نصب Ovi Maps و نقشه ها توضیح داده میشه.

[دیروز تا من اومدم این مطلب رو بنویسم دیدم که نوکیا داره تغییراتی در سایت های خودش ایجاد می کنه و بعضی صفحات هم خالی بودند، این شد که اوضاع از کنترلم خارج شد! سایت فارسی نوکیا تغییرات زیادی داشت، راهنمایی هایی هم برای نقشه ها اضافه شده. احساس می کنم کارهای نوکیا خیلی بی سر و ته و بی نظمه. توی سایت فارسی نوکیا هم برنامه ای که برای دانلود گذاشته قدیمی تره. لیست دستگاه های سازگار با Ovi Maps 3.0 نیز قرار داده شده.]

[به روز رسانی(23 اردیبهشت 89): بعد از اینکه دو تن از خوانندگان در قسمت نظرات به قطع شدن راهنمای صوتی اشاره کردن و خودم هم این مشکل رو تجربه کردم ، گفتم جستجویی کنم ببینم مشکل از کجاست. این که قطع میشه و میخواد به shop وصل بشه نشون میده راهنمای صوتی رایگان نیست. سایت نوکیا در این زمینه کمی مبهم بوده. به نظر میاد فقط گوشی های جدید و گوشی هایی که اینجا(یا اینجا) قابل انتخاب هستند می تونند از راهنمای صوتی به صورت رایگان استفاده کنند. چیزی مشخص نیست ، ممکنه در آینده این سرویس برای گوشی های دیگه هم رایگان بشه ، با استفاده از Maps Updater یا به روزرسانی نرم افزار گوشی(Firmware)؛ شاید هم این اتفاق نیفته.]

[نقشه شهرهای شیراز، اصفهان، مشهد، تبریز و کرمانشاه هم اضافه شده. منبع]

با توجه به زیاد بودن سایز برنامه ها و فایل ها باید شکیبا باشید و بهتره اینترنت پر سرعت داشته باشید! برای انجام کارهای زیر باید Nokia PC Suite یا Nokia Ovi Suite رو نصب کرده باشید. بهتره Ovi Suite رو نصب کنید چون اگه PC Suite داشته باشید و بخواید به روزش کنید به Ovi Suite به روز می شه. ممکنه نیاز به به روز رسانی نرم افزار گوشی هم باشه.

اگه گوشی نوکیاتون GPS داره و با Ovi Maps 3.0 هم سازگاره برید اینجا و مدل گوشی رو انتخاب کنید(به راهنمایی های مربوط به گوشی انتخاب شده توجه کنید) و Nokia Maps Updater و Nokia Map Loader رو دانلود کنید(نسخه فارسی Map Loader هم موجوده). بعد از نصب Maps Updater ، گوشی رو به کامپیوتر وصل کنید(حالت PC Suite) و Maps Updater رو باز کنید و صبر کنید تا برنامه نقشه گوشی به روز بشه(مراحل رو طبق دستورالعمل ها طی کنید. ممکنه پیغام هایی داخل گوشی نشون داده بشه پس باید هنگام نصب حواستون به پیغام ها باشه).

[به روز رسانی: به جای Map Loader از Ovi Suite استفاده کنید]

بعد از این کار Map Loader رو باز کنید (گوشی هم باید به کامپیوتر متصل باشه) و بعد از شناسایی گوشی ، ایران (Asia>Iran) رو انتخاب کنید(با کلیک روی علامت + به لیست دانلود اضافه کنید). برای اضافه کردن راهنمای صوتی وارد تب یا برگه ی Voices بشید و Farsi female رو اضافه کنید. اگه اولین باریه که نقشه رو روی گوشیتون نصب می کنید روی «نقشه ها را از وسیله ذخیره سازی حذف کنید» کلیک کنید. اگه نقشه کشور دیگه ای رو نمی خواید نصب کنید برای شروع دانلود نقشه و راهنمای صوتی روی «بارگیری» کلیک کنید.

حالا می تونید نقشه ایران رو داخل گوشیتون ببینید. در حال حاضر فقط تهران از جزئیات کاملی برخورداره.

برای پیاده روی از Walk to و برای رانندگی و به کار بردن راهنمای صوتی از Drive To استفاده کنید.

به روز رسانی: گوشی بعدی من نوکیا نخواهد بود[!]

44 thoughts on “چگونه نقشه ایران و راهنمای صوتی مسیریاب نوکیا را روی گوشی خود نصب کنیم؟

  1. خواننده وبلاگ شما!

    سلام.ممنون از مطلب خوبی که گذاشتین.من با روش آقا میلاد نصب کردم اما وقتی وارد برنامه می شم مکان فعلی رو تشخیص نمی ده و بلد نیستم چه جوریه کارش! اگه لطف کنین و از طرز کارش یه کم بنویسین ممنون میشم.در ضمن سایت آقا میلاد اکثرا قابل دیدن نیس.نمی دونم چرا!

    دوست داشتن

    1. CIAvash نویسندهٔ نوشته

      با فشار دادن دکمه «9» کلیدهای میانبر به نمایش در میاد و می تونید ببینید که هر دکمه چه کاری انجام میده.
      دکمه «0» مکان فعلی رو نشون میده. دکمه های «#» و «*» برای زوم کردن. دکمه های «2» و «8» تغییر زاویه نقشه. دکمه «3» تغییر حالت بین دوبعدی و سه بعدی …

      دوست داشتن

  2. boby

    چطور می‌شه اعتماد کرد که نوکیا با اون سابقه بدش در همکاری با دولت ایران، این بار محل دقیق اشخاصی‌ که موبیلشون جی پی‌ آاس داره رو در اختیار مقامات نگذاره ؟ من که اعتماد نمیکنم به نوکیا.

    دوست داشتن

  3. پویان

    GPS هیچوقت اطلاعاتی نمیفرسته که بشه رد یابیش کرد.
    ولی هر موبایلی که توشبکه باشه از روشهای دیگه قابل ردیابی هست و شرکت مخابرات با دقت خوبی میتونه محل هر گوشی رو پیدا کنه. با این روش خیلی از شرکتهای خارجی امکانی رو به مشتری ها میدن که اگر گوشیشون گمشد بتونن اونو پیدا کنن.

    دوست داشتن

    1. CIAvash نویسندهٔ نوشته

      گوشیتون تو لیست گوشی های سازگار با Ovi Maps 3.0 هست فکر نمی کنم به گوشی ربط داشته باشه.
      اگه مراحل رو درست طی کرده باشید (اجرای Maps Updater و آپدیت برنامه نقشه گوشی به Ovi Maps 3.0 و بعد اجرای Map Loader) نباید مشکلی باشه. نمی دونم مشکل از کجاست.
      از پشتیبانی نوکیا بپرسید شاید کمکتون کنن.

      دوست داشتن

  4. مجيد

    سلام خيلي ممنون
    من نصب كردم كار ميكنه اما بعد از مقداري راه رفتن يا رانندگي كدي به اسم shop از من ميخواهد و قطع ميشه

    ممنون ميشم راهنماييم كنيد.

    دوست داشتن

    1. CIAvash نویسندهٔ نوشته

      سلام
      چون این سرویس رایگان شده نباید مشکلی باشه ولی من هم زیاد ازش استفاده نکردم و به این مشکل بر نخوردم برای همین کمکی از دستم بر نمیاد.
      پیشنهاد می کنم این موضوع رو با پشتیبانی نوکیا مطرح کنید.

      دوست داشتن

  5. محمد

    سلام
    سوالي دارم كه بعد از چند مدت هنوز نتونسم جواب درستي بگيرم
    از روزهاي ابتدايي كه نوكيا نقشه جديدش رو براي map 3 گذاشت انها را به همراه فايلهاي صوتي دانلود كردم. ولي زماني كه drive to را ميزنم بعد از چند ثانيه ارتباط قطع ميشه و مي نويسه «online connection required to enter the shop. connect now? اين را تاييد مي كنم و بعد از اتصال به اينترنت دوباره پيامي را مانند » not available for this country/region» رو نشون ميده.
    حالا بايد چكار كنم تا وقتي drive to را ميزنم تا مقصد مرا راهنمايي كند؟ و ارتباط قطع نشود؟ ممنون مي شم اگه مرا راهنمايي كنيد. با تشكر

    دوست داشتن

    1. CIAvash نویسندهٔ نوشته

      بعد از اینکه آخرین نسخه Ovi Maps رو برای گوشیتون دانلود و نصب کردید آخرین نسخه Ovi Suite رو برای کامپیوتر دانلود و نصب کنید و بعد از باز کردن Ovi Suite ، گوشی رو در حالت PC Suite به کامپیوتر وصل کنید و از قسمت View و Go to در منو روی Maps کلیک کنید ، لیست نقشه ها و کشورها لود میشه که ایران هم در قسمت Asia موجود هست.
      اگه با این کارها مشکل حل نشه من چیز دیگه ای به ذهنم نمیرسه.

      دوست داشتن

  6. حسین لشکری

    با سلام وتشکر از آموزش بسیار خوبتون 1:اگه امکان داره برنامهNokia Map Loader رو برام ارسال کنید چون از اینترنت نمیشه دانلود کرد 2:در برنامه Nokia PC Suite یا Nokia Ovi Suite توسط خود برنامه در قسمت application نه حافظه گوشیم و نه مموری رو نمیشناسه همچنین در قسمت nokia map loader وقتی اجرا میکنم میگه با استفاده از رم ریدر اینکار را انجام دهید.
    البته در مای کامپیوتر از طریق آیکونی که برنامهNokia PC Suite یاNokia Ovi Suite ایجاد کرده میشه رفت داخل گوشی یعنی هم قسمت رم وهم حافظه داخلی گوشی ولی در دو قسمتی که در بالا اشاره کردم هیچکدام از حافظه ها رو نمیشناسه.
    ضمنا از ورژنهای مختلف برنامه ها استفاده کردم همچنین چندتا ویندوز مختلف نصب کردم ولی همین مشکل رو داره.
    البته همین دو برنامه گوشی3120 رو در همه قسمتهاش میشناسه مثل اینکه فقط با n82 من مشکل داره.
    لطف کنید راهنمایی بفرمایید. از زحمات شما بسیار بسیار متشکرم.

    دوست داشتن

    1. CIAvash نویسندهٔ نوشته

      سلام، خواهش می کنم
      1. دیگه احتیاجی به Map Loader نیست و بخش Maps در Ovi Suite همون کار رو انجام میده.
      2. متاسفانه نمی دونم مشکلش از کجاست.

      دوست داشتن

    1. CIAvash نویسندهٔ نوشته

      نوکیا دیگه map loader رو برای دانلود نمی ذاره و امکانات map loader رو به ovi اضافه کرده. پس احتمالا ورژن جدیدی از map loader منتشر نمی شه و بهتره از ovi استفاده کنید. اما اگه map loader هنوز هم کار میکنه می تونید ازش استفاده کنید ولی فکر می کنم ovi مطمئن تر باشه.

      دوست داشتن

  7. mohsen

    سلام
    اول از همه ممنون
    من يه مشكل دارم.
    گوشي من N96 هستش. همه اين راههاي كه شما فرموديد رو هم رفتم. از نظر نقشه مشكلي ندارم اما راهنماي صوتي مشكل داره.
    مثلا وقتي جستجو مي كنم و يه مسير رو بهش مي دم چند لحظه فعال هست اما بعدش يك پيغام ميده
    (?Online connection required to enter the shop. connect now)
    خواهشن كمك كنيد

    دوست داشتن

    1. CIAvash نویسندهٔ نوشته

      در پست به این موضوع اشاره شده فقط گوشی هایی که در این صفحه هستند(یا بهتره بگم بودند چون به نظر میاد این آدرس دیگه وجود نداره. به این صفحه مراجعه کنید) قابلیت استفاده از راهنمای صوتی رایگان رو دارند. N96 جزو این گوشی ها نبوده برای همین راهنمای صوتی رایگان نیست. اگه با آپدیت کردن نقشه و گوشی هنوز این مشکل وجود داشته باشه کاری نمیشه کرد.

      دوست داشتن

  8. Mr Hajijia

    با سلام
    من آخرین نسخه برنامه رو با آخرین آپدیت نقشه ها رو روی گوشی N79 خودم دارم بعد از گرفتن ارتباط توی ماشین میخاهم به یک مسیر Drive to کنم بعد از چند ثانیه کار کردن پبغامی بر روی صفحه نمایش داده می شود که بصورت زیر است:” online connection required to enter the shop. connect now?” وبعد از yes کردن از ادامه مسیر یابی خارج می شود لطفا راهنماییم کنید که چطور این مشکل رو حل کنم

    دوست داشتن

    1. CIAvash نویسندهٔ نوشته

      در آموزش به این مورد اشاره شده، اگه بعد از آپدیت برنامه نقشه و نقشه ها این مشکل از بین نرفت به این معنی هست که راهنمای صوتی برای گوشی شما رایگان نیست. این که امکان بر طرف کردن این پیغام هست یا نه من ازش مطلع نیستم.

      دوست داشتن

  9. رضا

    بابا دمت گرم اقا سیاوش من شب و روز تو سایتا میگردم ولی ندیدم مدیر سایتی ب این کاملی ب سوالات بازدید کنندگان جواب بده.رحمت بر شیر پاکی ک خوردی.دارم نصب میکنم اگر مشکلی پیش اومد ازت سوال میکنم

    دوست داشتن

  10. دلسوز

    نوکیا در مورد نقشه ها مخصوصا نقشه ایران به طور صحیح عمل نمیکنه یا نقشه هاش اشتباهه یا اصلا تو قسمت دانلود خبری از ایران نیست درحالیکه تو ایران واسه فروش محصولاتش در مورد نقشه ها تبلیغات دروغ انجام میده و ملت عزیز هم بیخیال این کارها نوکیا میخرند و هیچ اعتراضی نمیکنند .

    دوست داشتن

  11. نادر

    سلام …من نوکیا n82 دارم..قبلا ovi maps با نقشه نصب بود و فقط مسیر یابی پولی بود و غیر فعال..بیست روز پیش مشکلی واسه گوشیم پیش اومد که با فرمت و بروز رسانی الحمدلاه حل شد و متاسفانه نقشه و ovi پاک شد..حالا نه نوکیا سوییچ نقشه ایران رو حذف کرده و نرم افزار و هم بروز نمیکنه…هر چی هم گشتم تو نت هم مشکل حل نشد که نشد..ورژن گوشی منم 35 است و نه هیچ جوری هک میشه و نه میتونم ساین کنم ……شما بگو چه کنم من اواره ………….منتظر م

    دوست داشتن

  12. مسعود

    با تحریم خرید گوشیهای نوکیا از طرف مردم مطمین باشید همه نوع خدمات
    از طرف نوکیا ونمایندگی داده میشه فقط همت میخواد با اطلاع رسانی. گوشی بدون خدمات هم مفت ارزش نداره.

    دوست داشتن

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.