چگونه رام‌های گوشی گلکسی اس 2 را فلش و روت کنیم [ویندوز، لینوکس و مک]

بعد از اینکه رام JPKJ2 که حاوی اندروید 2.3.5 و زبان فارسی هست، اومد و نصبش کردم گفتم یه آموزش هم برای اینکار بذارم. در این آموزش روش فلش کردن رام‌ها (ارتقاء Firmware یا نصب رام) و همچنین روت کردن گوشی سامسونگ گلکسی اس 2 (GT-I9100) توضیح داده میشه. البته ممکنه این آموزش برای دستگا‌ه‌های دیگه هم کار کنه ولی بهتره دربارش تحقیق کنید.

فکر کنم قبل از هر چیز باید مثل بقیه بگم که اگه اتفاق ناگواری برای گوشیتون افتاد مسئولیتش با خودتونه! :)

از اطلاعاتتون بک‌آپ بگیرید تا اگه اتفاق پیش‌بینی نشده‌ای افتاد اطلاعاتتون رو از دست ندید.

این آموزش دو قسمت داره یکی روش کار با برنامه Odin هست که فقط به درد ویندوزی‌ها می خوره و اون یکی هم روش کار با برنامه Heimdall هست که کسایی که ویندوز، مک یا لینوکس دارن می تونن ازش استفاده کنن.

رام، کرنل و برنامه Odin رو می تونید از اینجا که Intratech اونارو جمع آوری کرده دانلود کنید. من به فایل‌های مورد نیاز برای فلش و روت کردن لینک می دم ولی واضحه که این لینک ها در حال حاضر مفیده و ورژن‌های جدیدتر فایل‌ها و برنامه‌ها یا رام‌ دلخواهتون رو خودتون باید دنبال و پیدا و دانلود کنید، یا از اینجا یا از جای دیگه‌ای که میشناسید. در همین لینکی که از XDA-Developers داده شد کدهای مربوط به کشورها وجود داره. کد ماه و سال رو هم می تونید از اینجا ببینید. اگه می‌خواید رامی که دانلود می کنید از فارسی پشتیبانی کنه اسم رام باید با JP شروع بشه حالت کامل‌ترش برای رام JPKJ2 و گوشی گلکسی اس 2 میشه I9100JPKJ2. کرنل روت شده Chainfire برای روت کردن رو هم می تونید از اینجا دانلود کنید. این کرنل روت، busybox و CWM Manager رو به گوشی اضافه می کنه.

دانلود رام JPKJ2

دانلود JPKJ2 Stock Kernel (لازم برای برداشتن آیکون زرد علامت تعجب بعد از روت کردن)

Password: intratech@XDA

دانلود Odin v1.85

دانلود کرنل CF-Root 4.4 XX_XEO_KI4

کاربران ویندوز باید درایورهای گوشی رو نصب کنن. یا جدا پیداشون کنید یا نرم‌افزار Kies رو نصب کنید که درایورها رو هم نصب می کنه. Kies رو ببندید تا تداخلی با Odin ایجاد نکنه.

فلش کردن با استفاده از نرم‌افزار Odin [ویندوز]

  1. فایل tar یا md5 رو از رام دانلود شده extract کنید.
  2. نرم‌افزار Odin رو باز کنید و روی PDA کلیک کنید و فایل استخراج شده‌ی مرحله 1 رو انتخاب کنید.(اگه فایل‌های PHONE و CSC رو هم دارید در جاهای مشخص شده انتخابشون کنید)
  3. Re-Partition نباید تیک خورده باشه. توجه داشته باشید که نباید تیک خورده باشه!
  4. Auto Reboot باید تیک خورده باشه.
  5. گوشی رو وارد حالت Download کنید. برای انجام اینکار گوشی رو خاموش کنید و این دکمه‌ها رو نگه دارید: Volume Down + Home + Power
  6. پیغامی نشون داده میشه، برای ادامه دادن دکمه Volume Up رو فشار بدید و برای Cancel کردن دکمه Volume Down
  7. گوشی رو از طریق USB به کامپیوتر وصل کنید.
  8. در برنامه Odin  گوشی باید شناسایی بشه و قسمت ID:COM زرد بشه.
  9. روی دکمه Start کلیک کنید. صبر کنید تا فلش کردن تموم بشه. بعد از اتمام فلش گوشی ریبوت میشه.

نرم‌افزار Heimdall رو می تونید از اینجا متناسب با سیستم‌عامل و 32 یا 64 بیتی بودن سیستمتون دانلود کنید. در آموزش این نرم‌افزار فرض بر این هست که از سیستم‌عامل اوبونتو استفاده می کنید، کلیات کار برای سیستم‌عامل های مختلف فرقی نمی کنه. برای آموزش از رابط گرافیکی برنامه استفاده می کنم اونایی که اهل ترمینال هستن خودشون باید برن دنبالش!

برای اوبونتو فایل‌های دبیان Heimdall Command Line و Heimdall Frontend رو دانلود و نصب کنید.

فایل‌هایی که Intratech گذاشته exe هستن ولی ‌نگران نباشید چون آرشیو 7zip هستن و با نصب 7zip مشکلتون حل میشه.

فلش کردن با استفاده از نرم‌افزار Heimdall [ویندوز، مک و لینوکس]

  1. فایل‌ رام رو تا دو مرحله استخراج کنید تا فایل‌های درون فایل tar یا md5 رو داشته باشید. boot.bin و …
  2. نرم‌افزار Heimdall رو با دسترسی روت باز کنید: sudo heimdall-frontend
  3. گوشی رو وارد حالت Download کنید. برای انجام اینکار گوشی رو خاموش کنید و این دکمه‌ها رو نگه دارید: Volume Down + Home + Power
  4. پیغامی نشون داده میشه، برای ادامه دادن دکمه Volume Up رو فشار بدید و برای Cancel کردن دکمه Volume Down
  5. گوشی رو از طریق USB به کامپیوتر وصل کنید.
  6. در برنامه Heimdall وارد تب Utilities بشید. با کلیک کردن روی Detect می تونید بفهمید که دستگاه شناسایی میشه یا نه. در قسمت Download PIT و با کلیک کردن روی Save As مکان و اسم فایل رو مشخص کنید. حالا روی Download کلیک کنید.
  7. وارد تب Flash بشید. در قسمت PIT با کلیک کردن روی Browse فایلی رو که در مرحله قبل ذخیره کردید انتخاب کنید.
  8. گزینه های Repartition  و No Reboot نباید تیک خورده باشند. توجه داشته باشید که نباید تیک خورده باشند!
  9. روی Add کلیک کنید و فایل‌های متناظر با Partition Name در قسمت Partition Details رو اضافه کنید. برای مثال فایل boot.bin برای گزینه BOOT و … (توجه داشته باشید که فایل zImage مربوط به KERNEL هست)
  10. بعد از انتخاب همه فایل‌ها روی Start کلیک کنید. صبر کنید تا فلش کردن تموم بشه. بعد از اتمام فلش گوشی ریبوت میشه.

حالا گوشیتون آپدیت شده و می تونید از About Phone در Settings مشخصات گوشی رو ببینید. مشخصات Firmware رو می تونید با وارد کردن کد *#1234# در گوشی ببینید.

روت کردن با استفاده از نرم‌افزار Odin یا Heimdall

حالا که می دونید چطوری میشه فلش کرد، روت کردن کاری نداره. تنها کاری که باید بکنید اینه که فایل tar رو از کرنل CF-Root استخراج کنید و مثل رام فلش کنید.

اگه با Heimdall این کار رو می کنید این بار فقط باید فایل zImage در کرنل CF-Root رو برای KERNEL مشخص کنید و فلش کنید.

حالا وقتی گوشی روشن میشه یه هشدار که یه مثلث زرد حاوی علامت تعجب هست می‌بینید این نشون میده که از کرنل سفارشی استفاده می‌کنید و گوشی روت شده. برای این که این آیکون رو از بین ببرید مراحل زیر رو انجام بدید.

خلاص شدن از مثلث زرد رنگ با استفاده از نرم‌افزار Odin یا Heimdall

  1. مطمئن شید که گوشی رو با CF-Root روت کردید. باید اپ CWM Manager رو داشته باشید.
  2. فایل zImage رو بعد از دو مرحله استخراج از کرنل CF-Root بیرون بکشید و داخل حافظه گوشی کپی کنید.
  3. Stock Kernel رو فلش کنید.
  4. بعد از فلش کردن و بالا اومدن گوشی، CWM Manager هنوز در دسترسه. این اپ رو باز کنید و بعد از دادن اجازه Superuser به اپ، Flash Kernel رو انتخاب کنید و فایل zImage رو که در مرحله 2 داخل حافظه گوشی کپی کرده بودید، انتخاب کنید.
  5. کرنل فلش و دستگاه ریبوت میشه. دیگه خبری از علامت زرد نیست. در آینده اگه می خواید کرنلی رو فلش کنید می تونید با CWM Manager این کار رو بکنید.

نکات

  • بعضی از رام ها اطلاعات گوشی رو پاک می کنن پس به توضیحات رام ها توجه کنید.
  • بعضی ها پیشنهاد می کنن که بعد از فلش کردن گوشی رو ریست کنید. نیازی به اینکار نیست ولی اگه خواستید این کار رو بکنید از فایل‌ها و اپ‌ها و اطلاعات گوشی بک‌آپ تهیه کنید. برای بک‌آپ گرفتن اپ‌ها می تونید از اپ Titanium Backup استفاده کنید(باید دسترسی روت داشته باشید). در آخر برای ریست کد *2767*3855# رو در گوشی وارد کنید.
  • توی لینوکس حواستون به permission فایل‌ها باشه تا برنامه بتونه فایل‌ها رو بخونه.

27 thoughts on “چگونه رام‌های گوشی گلکسی اس 2 را فلش و روت کنیم [ویندوز، لینوکس و مک]

  1. kami

    سلام….ممنون از شما…..همه کارا رو کردم…..جز اخرش که مثلث زرد رو میخوام بردارم توضیح اینکه stock kernal فلش کنیم نمیدونم میشه توضیح بدید…..باید هنوز odin باز باشه………..ممنون

    دوست داشتن

    1. CIAvash نویسندهٔ نوشته

      یعنی مثل رام فلش کنید، فایل Stock Kernel رو برای قسمت PDA در Odin انتخاب کنید و Start رو بزنید تا فلش کنه.

      دوست داشتن

  2. hamid

    سلام.
    لطفا طریق روت کردن galaxy pro(gt-b7510را تو سایتتون بذارید.
    فقط سایتا انگلیسی زبان نوشتند و فارسیش هیجا نیست.
    مرسی

    دوست داشتن

  3. Mojtaba

    ببخشيد وژن كرنل پايه من I9100GDZKH5 مي خواستم ببينم مي تونم با فايل هايي كه شما گذاشتيد كار كنم يا بايد كرنل مخصوص گوشي خودمو بگيرم . توي سايت هايي كه معرفي كرديد چيزي پيدا نكردم . ممنون

    دوست داشتن

    1. CIAvash نویسندهٔ نوشته

      اگه از رام I9100GDZKH5 استفاده می‌کنید و می‌خواید رام I9100JPKJ2 رو نصب کنید بله، باید از این فایل‌ها استفاده کنید. فقط فایل‌های رام جدید باید با هم تناسب داشته باشند، تناسب رام جدید با رام قدیم تاثیری روی نصب رام نداره.

      دوست داشتن

  4. الیاس

    من میخوام گوشیمو ریست کنم ولی ازم پسورد اکانت سامسونگ رو میخواد که قبلا ایجاد کردم ولی الان یادم نیست . چیکارکنم /گلکسی اس 2 دارم

    دوست داشتن

    1. CIAvash نویسندهٔ نوشته

      من تا حالا به همچین مشکلی برنخوردم برای همین راه دقیقی نمی‌تونم ارائه بدم.
      یادتون باشه از اطلاعات مهمتون بکآپ بگیرید.
      وارد سایت سامسونگ بشید و ببینید راهی برای برگردوندن یا ریکاور کردن پسورد وجود داره یا نه(معمولا همچین امکانی در سایت‌ها وجود داره).
      اگه این راه جواب نداد: آیا از روشی که آخر این آموزش گفته شده استفاده کردید یا از Factory data reset در تنظیمات گوشی؟ اگه از تنظیمات این کار رو کردید از روشی که در این آموزش در قسمت نکات گفته شده استفاده کنید(به وسیله وارد کردن کد).
      اگه هیچ کدوم اینا جواب نداد باید از طریق recovery mode این کار رو انجام بدید. اینجا سه روش ریست کردن توضیح داده شده، هم دو روشی که گفتم و هم روش recovery mode.

      دوست داشتن

  5. hamed

    سلام دوست عزیزٍ، pc من درحالی که داشتم از طریق kies گوشیمو آپدیت می کردم خاموش شد و حالا هر کار می کنم گوشی روشن نمیشه . وقتیم که دوباره از طریق usb می خوام به pc متصل شم که backup یا recovery کنم گوشیو نمیشناسه، لطفا راهنمائیم کنید که چکار کنم

    دوست داشتن

    1. CIAvash نویسندهٔ نوشته

      باید قبل از آپدیت گوشی از اطلاعات backup می‌گرفتید.
      گوشی روشن نمیشه یا بالا نمیاد؟ یعنی اصلا روشن نمیشه یا اینکه مثلا لوگوی گلکسی نشون داده میشه ولی از اون جلوتر نمیره؟
      ببینید می‌تونید وارد download mode بشید؛ با نگه داشتن دکمه‌های volume down و home و power. اگه می‌تونید وارد بشید باید گوشی رو با استفاده از رام‌های موجود برای گوشیتون، فلش کنید.
      اگه download mode نشد، recovery mode رو امتحان کنید؛ با نگه داشتن دکمه‌های volume up و home و power. از این قسمت می‌تونید اطلاعات گوشی رو پاک کنید تا همه چیز به حالت عادی برگرده.
      اگه هیچ کدوم اینا نشد احتمالا باید گوشی رو به نمایندگی بدید تا تعمیرش کنه.

      دوست داشتن

  6. kami

    سلام…میخواستم بدونم رام رسمی اندروید4 که زبون فارسی رو ساپورت کنه برا گلکسی اس 2اومده؟؟
    ممنون

    دوست داشتن

    1. CIAvash نویسندهٔ نوشته

      نه، هنوز نیومده.
      اینجا میتونید رام‌های این گوشی رو ببینید؛ اونایی که با JP شروع میشن از فارسی پشتیبانی میکنن. (رام‌های Frankenstein رسمی نیستن)
      احتمالا وقتی بیاد مطلبی در این رابطه می‌نویسم.

      دوست داشتن

  7. محمد

    سلام سیاوش جان
    من یه نرم افزار آنتی ویروس به نام webroot نصب کردم روی گوشیم (گلکسی پاکت) الان چند روزه خارج از کشورم اینجا یه سیمکارت گرفتم به محض اینکه سیمکارت رو فعال کردم این نرم افزار گوشیمو قفل کرد حالا ازم برا باز کردن گوشی پسورد مربوط به کمپانی سازندشو میخواد لظفا راهنماییم کنید چطور میتونم از شر این نرم افزار خلاص بشم

    دوست داشتن

    1. CIAvash نویسندهٔ نوشته

      سلام
      من از این اپ استفاده نکردم و نمی‌دونم مشکل از کجاست یا چطور باید این مشکل رو حل کرد.
      در بدترین حالت می‌تونید گوشیتون رو فلش کنید تا همه چیز پاک بشه و یه سیستم‌عامل نو داشته باشید.
      ولی پیشنهاد می‌کنم مشکلتون رو توی فروم‌های مربوطه مطرح کنید تا کسایی که تجربه بیشتری دارن یا این مشکل رو تجربه کردن بهتون کمک کنن.

      دوست داشتن

  8. ali

    سلام .خسته نباشید.
    گوشیم گالاکسی اس2 i9100 هست
    اندروید 4.0.4 xwlpt رو نصب کردم الام میخوام روت کنم نمیدونم چه کرنلی رو باید دانلود کنم لطفا برام اینجا قرار بدین یا راهنماییم کنید
    ممنون

    دوست داشتن

  9. hamid

    سلام خسته نباشید
    من گوشی sii دارم i9100
    رام که الان داره i9100xxlq6 هست!برای شروع چیکار باید کنم؟روت کردن!الان اندروید4.0.4 هستش اصلی وفارسی!
    برای روت کردن برنامه های مورد نیاز رو معرفی میکنید؟با تشکر

    دوست داشتن

  10. احمد

    سلام دوستان گوشی من رام9100xxlq6
    اندروید 4.0.3رسمی
    ازچه رامی استفاده کنم لطفا راهنمایی کنید
    برنامه مورد نیاز برای روت کردن

    دوست داشتن

  11. کامران

    سلام من گوشیم خاموش شده روشن نمیشه تورو خدا بگین چکار کنم اخه برنامه اینستاگراممو هی میبست اومدم خاموش روشن کنم الان دیگه روشن نمیشه میشه بگین من چطوری خودم درست کنم

    دوست داشتن

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.